ONZE ROOTS:
CULTURELE ANTROPOLOGIE

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken? Wij wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en kroegen). Met chiefs (leiders en programmamanagers), elders (toezichthouders en politiek), jagers (de creatieve innovators), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Tribes zijn voortdurend in beweging, bestaan in de gezamenlijke verhalen en ontstaan in interactie en besluitvorming.

ONZE ROOTS:

CULTURELE ANTROPOLOGIE

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken? Wij wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en kroegen). Met chiefs (leiders en programmamanagers), elders (toezichthouders en politiek), jagers (de creatieve innovators), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Tribes zijn voortdurend in beweging, bestaan in de gezamenlijke verhalen en ontstaan in interactie en besluitvorming.

culturele antropologie VAN BINNENUIT

Culturele antropologie is een vakgebied met een rijke en kleurrijke geschiedenis. Heel vroeger spraken we over ‘leunstoelantropologen’, mensen die vanuit hun luie (studeer)stoel boeken schreven over verre volken, zonder ooit de ander te hebben ontmoet. Daarna kwamen begin 1900 de ‘echte’ antropologen. Zij trokken eropuit, leefden maandenlang in dorpen en gemeenschappen tussen de lokale mensen, om de plaatselijke gebruiken en gewoonten van binnenuit te leren kennen. Om werkelijk te begrijpen welke betekenis mensen gaven aan de wereld om hen heen en hoe dit tot uiting kwam in symbolen, gedrag en rituelen. De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, bedrijven, boardrooms en bestuurders, zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen.

VERTALER VAN (SUB)CULTUREN

Culturele antropologie is de studie naar hoe mensen culturen vormen en hoe culturen mensen vormen. Antropologen kijken niet zozeer naar de individuen in een organisatie, maar veel meer naar ‘dat wat tussen mensen zit’. Naar de onderlinge relaties, de verwantschapssystemen, de verwachtingspatronen, de ongeschreven regels, de oordelen die in de lucht lijken te hangen. Antropologen luisteren naar het kleine om het grote te begrijpen. Ze nemen de dynamiek tussen verschillende werelden – teams, afdelingen, subculturen, papierenwerkelijkheid en geleefde werkelijkheid – als uitgangspunt. Tussen deze werelden zit altijd een spanningsveld waar een antropoloog als een vertaler van (sub)culturen en sociale systemen tussendoor beweegt. Botsende werelden tussen klant en aanbieder, management en werkvloer, ICT en de rest van de organisatie. Maar ook tussen mannen en vrouwen, leeftijdsgroepen, etnische verschillen, religieuze wereldbeelden.

ER ALTIJD TUSSENIN

Het is het lot van antropologen om altijd tussen dingen in te zitten: culturen, landen, talen, zelfs realiteiten. Het streven is om elke (sub)groep van binnenuit te leren kennen en begrijpen zoals iemand het leven en werken zelf ervaart. Zonder oordeel. Een oordeel kan eventueel later worden toegevoegd door vanuit het perspectief van de buitenstaander te kijken. Om te bepalen of de heersende cultuur, de gangbare manier van werken, wel wenselijk is. Om te beslissen over hoe en wat er dan anders zou moeten. Zodat we daar gesprek over kunnen voeren en nieuwe gedragingen en rituelen kunnen invoegen. Wij gebruiken daarvoor Deep Democracy en andere gespreksmethoden die we hebben geleerd van verschillende tribes in de wereld.

Als je een antropoloog naar organisaties laat kijken is het alsof je switcht van zwart-wit naar kleuren televisie. Challenge the Obvious. Every day.

Veel gestelde vragen over culturele antropologie

Jitske Kramer: ‘Wat ik een mooie definitie van antropologie vind, is deze: je hebt universele vragen, die elk groepje mensen waar ook ter wereld heeft. Daarnaast heb je unieke antwoorden. Dat heet dan: cultuur. Een universele vraag is bijvoorbeeld: wat is goed leiderschap? In het beantwoorden daarvan stuit je op polariteiten of spanningsvelden. Op de vraag naar goed leiderschap kom je dan bijvoorbeeld uit op een spanning tussen sturen en steunen, of tussen sturen en volgen.’ Culturele antropologen bestuderen deze universele vraagstukken en beschrijven de unieke antwoorden die groepjes geven. Een corporate antropoloog doet hetzelfde, maar dan binnen de context van een organisatie. De ene groep beantwoordt de zoektocht naar goed leiderschap bijvoorbeeld door te stellen: “Als onze leiders nu gewoon precies zeggen wat iedereen moet doen, dan is het voor iedereen helder.” Een andere groep zegt juist: “Nee, we gaan dit heel participatief en volgend oplossen en alle community-leden samen bepalen wat er moet gebeuren”.

Antropologen werken vaak met kwalitatieve onderzoeksmethode. Participerende Observatie. Ze dompelen zich voor langere tijd onder in een sub-cultuur. Waarbij zij actief deelnemen aan het dagelijkse leven en de activiteiten van de onderzochte groep of gemeenschap. Terwijl ze tegelijkertijd observeren. Participerende observatie stelt onderzoekers in staat om culturen van binnenuit te ervaren, diepgaande inzichten te verwerven en cultureel bewustzijn te ontwikkelen, wat allemaal essentieel is om een holistisch begrip van menselijke samenlevingen te verkrijgen.

HeB JE AL EEN BESTAANDE BOEKING?

Lijkt de training vol? Houd onze last minute page in de gaten.

Naam(Vereist)

Gekozen Last Minute cursus:

Hier onder staat de keuze die je hebt gemaakt.
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Geen titel(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk onze last minute trainingen

Lijkt de training vol? Houd deze last minute page in de gaten. Het komt regelmatig voor dat er toch nog een plek vrijkomt bij een training. Dit vermelden wij dan hier. Je kan je wel alvast inschrijven voor een andere datum.

Mocht er toch nog een plekje vrijkomen op je voorkeursdatum, dan kun je gemakkelijk via deze Last Minute page je inschrijving laten verplaatsen.

Schrijf je in voor de wachtlijst

Lijkt de training vol? Wij maken gebruik van een wachtlijst. Het komt regelmatig voor dat er toch nog een plek vrijkomt op de training.
Je komt op de wachtlijst door je aan te melden voor de training op een datum waar nog plek is, zo ben je in ieder geval verzekerd van een plekje op de door jou uitgezochte training.
Als je dan op het inschrijfformulier aangeeft voor welke data je op de wachtlijst wilt komen, zullen wij je benaderen zodra er een plekje vrijkomt.
Op deze manier hebben we al je gegevens al en kunnen we je makkelijk een plek op een eerdere training toewijzen.

Selecteer de training die je wilt volgen: