Corporate antropologie: inzichten om tot cultuurverandering te komen

Corporate antropologie: inzichten om tot cultuurverandering te komen

Heb je jouw organisatie wel eens als tribe bekeken? Wij wel. Normaal gesproken bestuderen antropologen verre samenlevingen. Corporate antropologen bestuderen organisatieculturen. Gewoon, bij jou om de hoek. Door deze naast oude, wereldse wijsheden te leggen, vind je verrassende antwoorden op organisatievraagstukken van vandaag. Bijvoorbeeld op de vraag: hoe kom je tot een effectieve cultuurverandering?

Kom alles te weten over corporate antropologie:

Corporate antropologie: dít is onze definitie

Corporate antropologie is het toepassen van culturele antropologie binnen organisaties. Hierbij wordt de organisatie vergeleken met een samenleving. Wat is de bedrijfscultuur? Hoe gaat deze cultuurvorming in zijn werk? En welke leiders spelen daarin een rol? Deze vragen zijn cruciaal voor bijvoorbeeld cultuurveranderingen en fusies.

Waarom een cultuurverandering doormaken?

Elke samenleving kent de vragen: ‘Wat is goed leiderschap?’, ‘Hoe moet een huis eruitzien?’ en ‘Hoe gaan we met elkaar om?’. Het antwoord daarop verschilt echter. De ene groep zal zeggen: “Als onze leiders ons precies vertellen wat we moeten doen, dan is het voor iedereen helder.” Terwijl de ander zegt: “We gaan met alle leden van de groep samen bepalen wat er moet gebeuren.” En dát noemen we cultuur.

Maar de dominante antwoorden op deze vragen, de cultuur, kan zich ontwikkelen zonder dat de meerderheid het daarmee eens is. Degenen die fundamenteel anders naar dat dominante verhaal kijken, hebben het gevoel dat dat er niet mag zijn. De cultuur is dus niet inclusief. Daar komt corporate antropologie om de hoek kijken. Lees verder hoe we antropologie toepassen op de werkvloer.

Wat komt een cultureel antropoloog doen bij jouw organisatie?

Bijzondere rituelen, alledaagse handelingen en eeuwenoude gespreksvormen bevatten een schat aan menselijke wijsheid. Deze culturele best practices vertalen we in onze trainingen naar de praktijk van jouw organisatie. Dat doen we overigens niet volgens een vast stramien: elke organisatie is immers anders. Daarom bieden we aanwijzingen, praktische tips en antropologische invalshoeken op maat met onze trainingen.

Hoe doen we dat? Al onze trainers zijn gecertificeerd in Deep Democracy, een methode uit Zuid Afrika die oprichtster Jitske Kramer in Nederland op de kaart zette. Deep Democracy is een krachtig instrument voor besluitvorming en conflictresolutie binnen groepen met een uiteenlopende diversiteit.

Zó kom je door corporate antropologie tot een cultuurverandering

Een cultuurverandering is niet zomaar een projectplan. Een top-downbenadering werkt hierbij niet. Vaak bedenkt de directie dan iets dat middels posters en KPI’s wordt gecommuniceerd, maar niet organisatie breed wordt opgepakt. Om échte verandering teweeg te brengen, moet de groep in beweging worden gebracht. En daarbij komt corporate antropologie van pas. Antropologen weten bij uitstek hoe groepen in elkaar steken, én hoe je ze in beweging krijgt. Deze antropologische inzichten dragen bij aan een cultuurverandering.

1.Krijg inzicht in je organisatiecultuur

Door je de bedrijfscultuur in kaart te brengen, kun je nagaan of iedereen daarin gehoord wordt. Dat doen we bijvoorbeeld met Deep Democracy.

Bovendien ben je met een duidelijk beeld van je organisatiecultuur beter voorbereid op fusies, transformaties en crises. Hoe handelt het bedrijf als zich een crisis voordoet? Welke waarden willen we meenemen als er een fusie plaatsvindt? En welke gewoonten moeten worden aangepakt om een transformatie te bewerkstelligen? Zo ontstaan organisaties met energie, veerkracht en wendbaarheid.

2. Optimaliseer de effectiviteit van je organisatie

Antropologische kennis barst van effectieve gespreksmethoden en verwantschapssystemen. Op die manier worden conflicthaarden en onderlinge spanningen blootgelegd en opgelost. Daarbij zorgt dit voor inclusieve besluitvorming, waarin ieders stem gehoord wordt. Teams die volgens deze methoden werken, benutten het volledige potentieel van een groep en winnen aan effectiviteit.

3. Begrijp door veldonderzoek wat zich tussen de regels afspeelt

Organisaties zijn méér dan een optelsom van organogrammen, budgetten en KPI’s. Denk bijvoorbeeld aan je eigen functie: je functietitel beschrijft niet alles wat je op een dag doet of hoe je werkruimte eruit ziet. Om erachter te komen wat er écht gaande is binnen een groep mensen, doen antropologen veldonderzoek. En als je het hebt over corporate antropologie, dan kan dat bijvoorbeeld door een dagje mee te lopen. Bekijk de video van Walter Faaij over antropologisch kijken, en je merkt dat je meer zult zien!

4. Ontwikkel een organisatiecultuur waarin de nadruk ligt op relaties

In relaties gebeurt het: interactie en besluitvorming. De twee fundamenten van cultuur, als je het ons vraagt. Daarom focussen we op de relaties en het contact tussen mensen. En niet alleen tijdens resultaatgerichte, praktische vergaderingen, maar tijdens zogenaamde kampvuurgesprekken. Daarin is ruimte voor verbinding, nieuwe ideeën, het bespreken van lastige onderwerpen en het formuleren van besluiten.

In het boek Building Tribes staan verschillende soorten kampvuurgesprekken beschreven. Denk hierbij aan het Lekgotla kampvuurgesprek, geïnspireerd op een tribe uit Botswana, om wijze besluiten te nemen in complexe sociale systemen. Wij maken hier veel gebruik van, zeker tijdens onze Build Your Tribe dagen: een in-company festival op maat.

5. Besteed aandacht aan diversiteit en inclusie

Diversiteit en inclusie zijn hot topics. Diversiteit gaat over de mix van zichtbare én onzichtbare verschillen, terwijl inclusie gaat over de manier waarop we daarmee omgaan. Mag iedereen meedoen, meepraten, meebeslissen? Wordt er actief gezocht naar afwijkende meningen? Zo maak je optimaal gebruik van wat ieder team(lid) te bieden heeft. Human Dimensions oprichtster Jitske Kramer schreef er een boek over: Jam Cultures.

Meer weten over corporate antropologie? Lees dan ook The Corporate Tribe door Jitske Kramer.

Podcasts over corporate antropologie

Wist je al dat we een eigen ‘Team Human Dimensions Podcast Playlist’ hebben op Spotify

Behoefte aan inspiratie? Veel van onze podcasts staan op Spotify.

Met deze playlist vind je snel een podcast van één van onze Humans terug. Waar we met hart en ziel vertellen over onze favoriete onderwerpen! Deep Democracy, Diversiteit & Inclusie, Corporate Antropologie, duurzaamheid en méér.

BNR Radio - Jitske Kramer - werken met mensen die anders zijn

Corporate antropoloog Jitske Kramer over creatie, interactie en besluitvorming

Interview met Corporate antropoloog Walter Faaij - de kunst van gedragsverandering in organisaties

Interview met Corporate antropoloog Walter Faaij - de kunst van gedragsverandering in organisaties

Corporate antropoloog Jitske Kramer over creatie, interactie en besluitvorming

BNR Radio - Jitske Kramer - werken met mensen die anders zijn

WIL JIJ MEER LEZEN EN LEREN OVER ANTROPOLOGIE?

WIJ HEBBEN ER VELE ARTIKELEN EN BOEKEN OVER GESCHREVEN. ENJOY READING & SAFE TRAVELS

De inclusieparadox

De basics van groepsdynamica is het makkelijkst samen te vatten in de inclusieparadox: wees jezelf en pas je aan. Je komt nieuw in een groep en worstelt direct met het spanningsveld ‘hoe kan ik hier mezelf zijn?’ en ‘hoe moet ik me aanpassen zodat ik deel van de groep kan uitmaken?’.

Lees verder »

Jij maakt het verschil

Stap in je macht en maak vanaf daar de wereld mooier. Jij kunt het verschil maken. In welke functie of rol dan ook. Of het nu gaat over je kinderen leiding geven zodat zij kunnen floreren of dat je die manager bent die grenzen stelt in het team zodat ze weten waar ze zich niet mee bezig hoeven te houden. Benoem dat jij degene bent die beslist waar nodig, ook al doe je het allemaal samen. ‘Owning your rank’ brengt overzicht, duidelijkheid en rust. En laten dat nu net de resultantes zijn van goed leiderschap.

Lees verder »

chaos of flow?

Tien jaar geleden schreef ik een blog over de ogenschijnlijke chaos op een verkeersplein in Hanoi(lees hier terug). Kijk vooral ook de 30 seconden video die hierin is opgenomen.

Tien jaar geleden schreef ik een blog over de ogenschijnlijke chaos op een verkeersplein in Hanoi(lees hier terug). Kijk vooral ook de 30 seconden video die hierin is opgenomen. Afgelopen week was ik wederom in Vietnam, waarvan enkele dagen in Hanoi. Ditmaal niet als toeschouwer, maar zelf actief deelnemend aan het verkeer, op een brommer, tussen vele duizenden andere brommers, auto’s, fietsers, handkarren, bussen en meer. Next level.

Lees verder »

De kunst van tweede orde interventies

Naast Deep Democracy ben ik ook systemisch opgeleid bij Phoenix en het Bert Hellinger Instituut. Een prachtige aanvulling waarin ik steeds weer bijleer. En ik was nieuwsgierig naar Jan Jacob Stam, toch een beetje de vader van organisatie-opstellingen in Nederland. Afgelopen maand was het zover. Ik volgde de training ‘De kunst van tweede orde interventies’ van Jan Jacob Stam.

Lees verder »

Jitske Kramer is bestsellerauteur.

Corporate antropologie loopt als een rode draad door haar boeken. Over haar ontdekkingsreis naar hoe mensen samen goede mensen kunnen zijn. Hoe we sterke tribes kunnen bouwen, veilig voor verschil en klaar voor verandering. Hoe mensen culturen vormen en hoe culturen mensen vormen. Over verandering en wat dit vraagt van leiders en organisaties. Over besluitvorming, macht, diversiteit en inclusie. Over de lessen die zij leerde tijdens haar antropologische reizen. Vele mooie verhalen en praktisch beschreven gedegen theorieën.

Veel gestelde vragen over antropologie

Culturele antropologie is de discipline die onderzoekt hoe mensen culturen vormen, en andersom: hoe culturen mensen vormen. Corporate antropologie past deze kennis en kunde toe in organisaties. Wat is de organisatiecultuur? Hoe gaat deze cultuurvorming in zijn werk? En welke leiders spelen daarin een rol? De antwoorden op deze vragen zijn cruciaal voor bijvoorbeeld cultuurveranderingen en fusies. Lees hier de vijf redenen waarom corporate antropologie onmisbaar is in jouw organisatie.

Door de bedrijfscultuur in kaart te brengen met corporate antropologie, ontstaan organisaties met energie, veerkracht en wendbaarheid. Hoe handelt het bedrijf als zich een crisis voordoet? Welke waarden willen we meenemen als er een fusie plaatsvindt? En welke gewoonten moeten worden aangepakt om een transformatie te bewerkstelligen? Hierdoor zijn organisaties beter voorbereid op fusies, transformaties en crises. Lees in dit artikel vijf redenen waarom corporate antropologie onmisbaar is in jouw organisatie.

HeB JE AL EEN BESTAANDE BOEKING?

Lijkt de training vol? Houd onze last minute page in de gaten.

Naam(Vereist)
Vul hier je bestaande ordernummer in dat je hebt ontvangen toen je je hebt ingeschreven voor de orginele datum.

Gekozen Last Minute cursus:

Hier onder staat de keuze die je hebt gemaakt.
Hidden
Geen titel(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk onze last minute trainingen

Lijkt de training vol? Houd onze last minute page in de gaten. Het komt regelmatig voor dat er toch nog een plek vrijkomt op de training. Dit vermelden wij dan op onze Last Minute Page. Je kunt je wel alvast inschrijven voor een andere datum.

Mocht er toch nog een plekje vrijkomen op je voorkeursdatum, dan kan je dat gemakkelijk ruilen via de Last Minute page.

Schrijf je in voor de wachtlijst

Lijkt de training vol? Wij maken gebruik van een wachtlijst. Het komt regelmatig voor dat er toch nog een plek vrijkomt op de training.
Je komt op de wachtlijst door je aan te melden voor de training op een datum waar nog plek is, zo ben je in ieder geval verzekerd van een plekje op de door jou uitgezochte training.
Als je dan op het inschrijfformulier aangeeft voor welke data je op de wachtlijst wilt komen, zullen wij je benaderen zodra er een plekje vrijkomt.
Op deze manier hebben we al je gegevens al en kunnen we je makkelijk een plek op een eerdere training toewijzen.

Selecteer de training die je wilt volgen: