Corporate antropologie
Heb je jouw organisatie wel eens als tribe bekeken? Wij wel. Normaal gesproken bestuderen antropologen verre samenlevingen. Corporate antropologen bestuderen organisatieculturen. Gewoon, bij jou om de hoek. Door deze naast oude, wereldse wijsheden te leggen, vind je verrassende antwoorden op organisatievraagstukken van vandaag. Bijvoorbeeld op de vraag: hoe kom je tot een effectieve cultuurverandering?
Kom alles te weten over corporate antropologie:
- Corporate antropologie: dít is onze definitie
- Hoe pas je antropologie toe op de werkvloer?
- Vijf redenen waarom corporate antropologie onmisbaar is in jouw organisatie!
Corporate antropologie: inzichten om tot cultuurverandering te komen
Heb je jouw organisatie wel eens als tribe bekeken? Wij wel. Normaal gesproken bestuderen antropologen verre samenlevingen. Corporate antropologen bestuderen organisatieculturen. Gewoon, bij jou om de hoek. Door deze naast oude, wereldse wijsheden te leggen, vind je verrassende antwoorden op organisatievraagstukken van vandaag. Bijvoorbeeld op de vraag: hoe kom je tot een effectieve cultuurverandering?
Kom alles te weten over corporate antropologie:
- Corporate antropologie: dít is onze definitie
- Hoe pas je antropologie toe op de werkvloer?
- Vijf redenen waarom corporate antropologie onmisbaar is in jouw organisatie!
Corporate antropologie: dít is onze definitie
Corporate antropologie is het toepassen van culturele antropologie binnen organisaties. Hierbij wordt de organisatie vergeleken met een samenleving. Wat is de bedrijfscultuur? Hoe gaat deze cultuurvorming in zijn werk? En welke leiders spelen daarin een rol? Deze vragen zijn cruciaal voor bijvoorbeeld cultuurveranderingen en fusies.
Waarom een cultuurverandering doormaken?
Elke samenleving kent de vragen: ‘Wat is goed leiderschap?’, ‘Hoe moet een huis eruitzien?’ en ‘Hoe gaan we met elkaar om?’. Het antwoord daarop verschilt echter. De ene groep zal zeggen: “Als onze leiders ons precies vertellen wat we moeten doen, dan is het voor iedereen helder.” Terwijl de ander zegt: “We gaan met alle leden van de groep samen bepalen wat er moet gebeuren.” En dát noemen we cultuur.
Maar de dominante antwoorden op deze vragen, de cultuur, kan zich ontwikkelen zonder dat de meerderheid het daarmee eens is. Degenen die fundamenteel anders naar dat dominante verhaal kijken, hebben het gevoel dat dat er niet mag zijn. De cultuur is dus niet inclusief. Daar komt corporate antropologie om de hoek kijken. Lees verder hoe we antropologie toepassen op de werkvloer.
Wat komt een cultureel antropoloog doen bij jouw organisatie?
Bijzondere rituelen, alledaagse handelingen en eeuwenoude gespreksvormen bevatten een schat aan menselijke wijsheid. Deze culturele best practices vertalen we in onze trainingen naar de praktijk van jouw organisatie. Dat doen we overigens niet volgens een vast stramien: elke organisatie is immers anders. Daarom bieden we aanwijzingen, praktische tips en antropologische invalshoeken op maat met onze trainingen.
Hoe doen we dat? Al onze trainers zijn gecertificeerd in Deep Democracy, een methode uit Zuid Afrika die oprichtster Jitske Kramer in Nederland op de kaart zette. Deep Democracy is een krachtig instrument voor besluitvorming en conflictresolutie binnen groepen met een uiteenlopende diversiteit.
Zó kom je door corporate antropologie tot een cultuurverandering
Een cultuurverandering is niet zomaar een projectplan.
Een top-downbenadering werkt hierbij niet.
Vaak bedenkt de directie dan iets dat middels posters en KPI’s wordt gecommuniceerd, maar niet organisatie breed wordt opgepakt.
Om échte verandering teweeg te brengen, moet de groep in beweging worden gebracht.
En daarbij komt corporate antropologie van pas. Antropologen weten bij uitstek hoe groepen in elkaar steken, én hoe je ze in beweging krijgt.
Deze antropologische inzichten dragen bij aan een cultuurverandering.
1. Krijg inzicht in je organisatiecultuur
Door je de bedrijfscultuur in kaart te brengen, kun je nagaan of iedereen daarin gehoord wordt. Dat doen we bijvoorbeeld met Deep Democracy.
Bovendien ben je met een duidelijk beeld van je
organisatiecultuur
beter voorbereid op fusies, transformaties en crises. Hoe handelt het bedrijf als zich een crisis voordoet? Welke waarden willen we meenemen als er een fusie plaatsvindt? En welke gewoonten moeten worden aangepakt om een transformatie te bewerkstelligen? Zo ontstaan organisaties met energie, veerkracht en wendbaarheid.
2. Optimaliseer de effectiviteit van je organisatie
Antropologische kennis barst van effectieve gespreksmethoden en verwantschapssystemen. Op die manier worden conflicthaarden en onderlinge spanningen blootgelegd en opgelost.
Daarbij zorgt dit voor inclusieve besluitvorming, waarin ieders stem gehoord wordt.
Teams die volgens deze methoden werken, benutten het volledige potentieel van een groep en winnen aan effectiviteit.
3. Begrijp door veldonderzoek wat zich tussen de regels afspeelt
Organisaties zijn méér dan een optelsom van organogrammen, budgetten en KPI’s. Denk bijvoorbeeld aan je eigen functie: je functietitel beschrijft niet alles wat je op een dag doet of hoe je werkruimte eruit ziet.
Om erachter te komen wat er écht gaande is binnen een groep mensen, doen antropologen veldonderzoek.
En als je het hebt over corporate antropologie, dan kan dat bijvoorbeeld door een dagje mee te lopen.
Bekijk de video van Walter Faaij over antropologisch kijken, en je merkt dat je meer zult zien!
4. Ontwikkel een organisatiecultuur waarin de nadruk ligt op relaties
In relaties gebeurt het: interactie en besluitvorming. De twee fundamenten van cultuur, als je het ons vraagt.
Daarom focussen we op de relaties en het contact tussen mensen.
En niet alleen tijdens resultaatgerichte, praktische vergaderingen, maar tijdens zogenaamde kampvuurgesprekken.
Daarin is ruimte voor verbinding, nieuwe ideeën, het bespreken van lastige onderwerpen en het formuleren van besluiten.
In het boek Building Tribes staan verschillende soorten kampvuurgesprekken beschreven. Denk hierbij aan het Lekgotla kampvuurgesprek, geïnspireerd op een tribe uit Botswana, om wijze besluiten te nemen in complexe sociale systemen.
Wij maken hier veel gebruik van, zeker tijdens onze
Build Your Tribe
dagen: een in-company festival op maat.
5. Besteed aandacht aan diversiteit en inclusie
Diversiteit en inclusie zijn hot topics. Diversiteit gaat over de mix van zichtbare én onzichtbare verschillen, terwijl inclusie gaat over de manier waarop we daarmee omgaan.
Mag iedereen meedoen, meepraten, meebeslissen? Wordt er actief gezocht naar afwijkende meningen?
Zo maak je optimaal gebruik van wat ieder team(lid) te bieden heeft.
Human Dimensions oprichtster Jitske Kramer schreef er een boek over:
Jam Cultures.
Meer weten over corporate antropologie? Lees dan ook
The Corporate Tribe
door Jitske Kramer.






Video's
Wat is Corporate Antropologie? Jitske Kramer
Wat is antropologisch kijken? – Corporate Antropologie
HD artikelen
Veelgestelde vragen over antropologie
Wat is corporate antropologie?
Culturele antropologie is de discipline die onderzoekt hoe mensen culturen vormen, en andersom: hoe culturen mensen vormen. Corporate antropologie past deze kennis en kunde toe in organisaties. Wat is de organisatiecultuur? Hoe gaat deze cultuurvorming in zijn werk? En welke leiders spelen daarin een rol? De antwoorden op deze vragen zijn cruciaal voor bijvoorbeeld cultuurveranderingen en fusies. Lees hier de vijf redenen waarom corporate antropologie onmisbaar is in jouw organisatie.
Wat levert corporate antropologie je op?
Door de bedrijfscultuur in kaart te brengen met corporate antropologie, ontstaan organisaties met energie, veerkracht en wendbaarheid. Hoe handelt het bedrijf als zich een crisis voordoet? Welke waarden willen we meenemen als er een fusie plaatsvindt? En welke gewoonten moeten worden aangepakt om een transformatie te bewerkstelligen? Hierdoor zijn organisaties beter voorbereid op fusies, transformaties en crises. Lees in dit artikel vijf redenen waarom corporate antropologie onmisbaar is in jouw organisatie.