aan het woord:
Naam: Mirjam van der Molen
Bedrijf: Wissenraet Van Spaendonck
Functie: Verenigingsmanager
Mirjam van der Molen volgde afgelopen jaar de training Expeditie Antropologisch Veranderen. Wij gingen met haar in gesprek over haar ervaringen.
Wat een uitdagende omschrijving op je LinkedIn profiel: firestarter, tell me more!
““Ha wat leuk dat je dat opvalt. Ik werk bij een bedrijf en wij zetten ons in voor brancheorganisaties. Dat gaat eigenlijk over alles in Nederland wat zich kan verenigen, zoals werkgevers. Wij ondersteunen en adviseren bedrijven op gebied van secretariaat, financiën en communicatie. Zij kunnen dit aan ons uitbesteden.
Ik mag dan twee dingen doen. Ik ben verenigingsmanager voor de brancheorganisatie van de evenementensector. Daarnaast doe ik de communicatie voor het bedrijf zelf, dat Atriumgroep heet. Daar werk ik nu bijna 20 jaar. Helaas is dit bedrijf recentelijk samen gaan werken met Wissenraet Van Spaendonck en dat betekent dat de communicatierol die ik met veel liefde en plezier mocht invullen, is komen te vervallen.
Maar verandering was ook welkom! Ik dacht de afgelopen jaren al geregeld; er mag wel iets gebeuren. Na het lezen van de Corporate Tribe, Building Tribes en Werk heeft het gebouw verlaten van Jitske Kramer wilde ik er praktisch mee aan de slag.
Terugkomend op de firestarter: Ik ben altijd op zoek naar dat vuur. En ik werd heel blij van het concept magiër. En van het concept kampvuurgesprekken. In de zakelijke wereld waarin ik mij begeef, herken ik heel erg die focus op de bullet point meetings. En als ik dan kijk naar wat mijn drive is, dan zit dat op het vuur. Op de energie en creativiteit.”
Dus de Expeditie Antropologisch Veranderen was een logische vervolgstap voor jou…
“.. Ja! Ik vind het fenomeen cultuur heel interessant. Op dat moment werkte ik nauw samen met de directeur van het bedrijf, om de interne communicatie vorm te geven. Dat is heel leuk werk en tegelijkertijd was dat in de Covid tijd heel erg uitdagend. Hoe hou je mensen bij elkaar als iedereen online zit? In een bedrijf dat heel traditioneel georganiseerd is. Wij kwamen altijd braaf naar kantoor. In diezelfde periode vertelde hij dus dat het bedrijf per 1 januari 2022 werd overgenomen. Dat was eigenlijk nog meer reden voor mij om de training te volgen, omdat het zo interessant is en veel veranderende situaties parallel aan elkaar lopen.
Ik heb heel veel aan Walter gehad tijdens die trainingsdagen, want bij veel van wat hij vertelde dacht ik, oja daar zit ik nu middenin.”
Hoe was de training opgebouwd?
“Ja veel te kort. Ik vind de interactie onderling heel verrijkend, de trainingsdagen zijn tof. De groepsdynamiek is zo leerzaam. Ik had nog wel vaker willen samenkomen. Gelukkig hebben we een app-groep waar we elkaar op de hoogte houden hoe we het geleerde hebben toegepast. Dat vind ik heel tof.
Voorafgaand aan de training keken we de masterclass video’s van Jitske Kramer. Dat was heel overzichtelijk. En de video’s waren niet te lang, ik kan ze altijd op mijn gemak nog eens terugkijken.”
"bij veel van wat hij vertelde dacht ik, oja daar zit ik nu middenin.”
Wat heeft impact gemaakt tijdens de Expeditie Antropologisch Veranderen?
“Het eerste deel was de aanloop naar het veldwerk, het observeren, het (anders) kijken… Het tweede deel was veel meer gericht op eventuele interventies, hoe kun je verandering bewerkstelligen? Dat was voor mij enorm interessant want daar zit ik middenin.
Dat stukje veldwerk was voor mij wel een extra inzicht: je moet natuurlijk eerst alles goed in kaart brengen voordat je überhaupt iets mag en kan gaan doen. Dat klikte goed bij me. Dat daar goed aandacht aan besteed moet worden voordat je te snel naar conclusies springt. En de vragen wat en hoe gaan we dat dan doen? Ik heb dat zelf ervaren in het overname traject. Er werd geroepen dat we de cultuur moeten gaan harmoniseren. De les die ik meegenomen heb, is juist eerst goed gaan kijken welke twee culturen we hebben, voordat we ze op elkaar gaan plakken.”
EN ALS JE DAT BENOEMT, WORDT DAAR DAN OOK NAAR GEHANDELD?
“Ja en nee. Het is echt heel lastig om oog te houden voor cultuur aspecten als er ook gewoon allerlei zaken geregeld moeten worden zoals verhuizingen en andere systemen. In aanloop naar het afscheid nemen van ons eigen bedrijf had ik een plan geschreven. Hoe gaan we het jaar uit? Hoe gaan we afscheid nemen? Hoe gaan we het bedrijf begraven? Dan word ik gelijk raar aangekeken. Maarja, dat is gewoon zo, want het bedrijf bestaat straks niet meer. En dan kom je op de taal. Ik heb de fout gemaakt door in mijn initiële communicatieplan te benoemen dat ik rituelen wilde gaan maken om afscheid te nemen. Toen haakte eigenlijk het complete MT af. Ik dacht, oké ze haken niet aan op wat ik bedoel. Dus daar worstel ik mee. Het was een waardevolle les. Maar natuurlijk heb ik wel gewoon mijn plan gevolgd. Ik had een afscheidsfeest met vuurkorven geregeld. En vuurkaartjes gemaakt waarop iedereen kon schrijven wat ze niet mee willen nemen naar het nieuwe bedrijf. Dat alles om maar het goede gesprek te faciliteren. Zodat mensen met elkaar betekenis kunnen geven aan dat wat er is. Dat ze met elkaar in gesprek gaan. Helaas gooide een abrupte lockdown roet in het eten en we hebben de plannen moeten wijzigen. Maar we zijn er met een knaller uitgegaan. Zoals ik al die maanden toch in mijn hoofd heb gehad. Met vuur en vuurwerk! Na een prachtige afscheidsspeech van de directeur hebben we een ferme klap op de rode knop letterlijk de letters Atrium in de fik gestoken, een prachtige vuurwerk show begeleidt door Viva la vida van Coldplay. Ok, ok ik ben niet geheel objectief, maar krijg nog steeds kippenvel als ik eraan terugdenk…. En tranen in mijn ogen… dat ook als ik eerlijk ben. Ik denk dat het een mooi afscheidsritueel is geweest. In ieder geval een duidelijke markering ter afsluiting van een tijdperk.”Over andere taal gesproken. Kende je het begrip liminaliteit al? Wat gaf je dat voor inzichten?
“Omdat de verandering er al aan zat te komen binnen het bedrijf, moest ik die overname communiceren met de werknemers. Dus ik voelde de onrust al. In mijzelf en mijn collega’s. Ik had het begrip al wel gehoord. Wij hadden het lumineuze idee om workshops te geven, met als doel om die onrust een plek te geven. Mijn deel ging heel erg over de uitleg van liminaliteit. Daarin wil ik mijn collega’s uitleggen dat verandering niet van A naar B gaat. Dat daar altijd een periode van chaos bij hoort. En dat dat oké is, dat we dat allemaal hebben. Dat het ook mooie kanten heeft. En ik kreeg gelijk een bericht terug van één van mijn collega’s. Dat ze het zo fijn vond om te beseffen dat het dus blijkbaar oké is wat ze nu voelt. Dat het allemaal niet zo erg is. Dat iedereen het heeft. Dat het er mag zijn. Dat het morgen niet allemaal opgelost is. Dus ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt van dat begrip.”je bent dus al met enorm veel dingen praktisch aan de slag gegaan..
“…Ja zeker, ik deed bij ons ook het intranet. Ik werk heel visueel. Anders gaan ze het niet lezen. Vinden ze het saai. Dus ik probeer overal plaatjes op te plakken. Dat beeld van in de klit zitten tijdens een overgangsfase heb ik ook laten zien… nu sturen wij iedereen een flesje crèmespoeling toe: ‘mocht je nog eens in de klit zitten dan krijg je een flesje crèmespoeling van ons.
Ik geniet er echt van om juist praktisch aan de slag te gaan met markeringen die een overgang/transitie duiden. De rituelen dus… Ik heb recent ook nog de training Creating & Holding Space bij Human Dimensions gevolgd. Ook daar merk ik dat mijn hart het hardste gaat kloppen van het bouwen van mooie en passende rituelen. Of te wel, hoe help je mensen of een groep mensen door een veranderproces heen, geef je vorm aan de liminale fase, maar regisseer je ook onvergetelijke momenten die een overgang markeren. Deze zetten zich vast in het collectieve geheugen van de groep en dragen daarmee bij het bouwen van een cultuur. Want mensen vormen culturen en culturen vormen mensen.. Right?
En dat dan het allerliefste met een beetje vuur en sparkles. En ik merk dat ik daar verder mee wil en dat avontuur ga ik in het najaar aan. Ik ga dan minder werken bij mijn huidige werkgever en start Sparkles Management & Advies… Werktitel voor nu, maar het staat best goed