Human Dimensions B.V. | The Green Surfer | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Disclaimer
Organisaties zijn meer dan de optelsom van organogrammen, budgetten en KPI’s. Het zijn levende gemeenschappen waarin mensen handelen naar eeuwenoude tribale logica. Wie de antropologische wetmatigheden die bepalen hoe mensen samenwerken en samenleven begrijpt, kan sterke tribes bouwen. Zo ontstaan organisaties met energie, veerkracht en het vermogen om wendbaar met tegenslagen en veranderingen om te gaan. Mensen vormen al meer dan 50.000 jaar sociale groepen. We kunnen veel leren van wat we al weten. Oude wereldse wijsheden geven vaak verrassende antwoorden op de organisatievraagstukken van vandaag.
Heb je jouw organisatie weleens als tribe bekeken? Wij wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en coffee corners). Met chiefs (leiders), elders (toezichthouders), jagers (sales), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners).
Om het reilen en zeilen in een organisatie werkelijk te begrijpen en sturing te kunnen geven aan de zogenaamd ongrijpbare organisatiecultuur, is het belangrijk te weten hoe cultuurvorming in z’n werk gaat en wat de rol van leiders hierin is.
Culturele antropologie is de discipline die onderzoekt hoe mensen culturen vormen en hoe culturen mensen vormen. Corporate antropologie past deze kennis en kunde toe in organisaties. Door deze antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van organisaties.
Culturen veranderen voortdurend en altijd. Toch mislukken de meeste geplande cultuurtrajecten jammerlijk. Niet als je de kennis en kunde van de antropologie gebruikt. Niet elke transformatie en elke cultuurverandering vraagt dezelfde aanpak. Je kunt een cultuurverandering zo regisseren, dat nieuw gedrag zich als een lopend vuurtje door de organisatie verspreidt. Wij gebruiken hiervoor elementen uit Viral Change, gecombineerd met technieken uit Deep Democracy en gespreksvormen van over de hele wereld.
Elke tribe, elke organisatie kent tribale ar- chetypische rollen die altijd vervuld moeten worden. Het zijn de chiefs (de leiders), de subchiefs (middenkader), elders (de toezichthouders), jagers (zoeken naar nieuwe ideeën), verzamelaars (doen dagdagelijks werk zodat tribe blijft doorgaan) en magiërs (brengen buitengewone inzichten).
De tribale archetypen geven een mooi kader om naar de verschillende rollen en energieën in een organisatie te kijken. Ook en juist tijdens verandering, transformatie en crisis.
Veranderingen halen je uit je routine en gaan altijd samen met een bepaalde mate van chaos en onzekerheid. In de antropologie noemen we deze zoekende periode tussen het oude en het nieuwe de liminale fase, het ondertussen, waarin wat was niet meer is, dat wat gaat zijn nog onduidelijk is en dat wat is vooral chaos en onzekerheid biedt.
Een liminale fase is onvermijdelijk bij werkelijke verandering en transformatie. Gelukkig biedt de antropologie heldere handvatten hoe we de ongekende kracht van deze lerende fase in organisaties kunnen begeleiden en benutten. Team Human Dimensions past deze kennis in al haar interventies toe.
De antropologische blik zit diep in het gedachtengoed van team Human Dimensions. We hebben hier al veel over geschreven. Jitske Kramer is co-auteur van de boeken De Corporate Tribe (managementboek van het jaar 2016 en vertaald in het Engels, Duits en Russisch) en Building Tribes. En auteur van Voodoo – op reis naar jezelf via eeuwenoude rituelen en de bestseller Werk heeft het gebouw verlaten – anders samenwerken na de corona cultuurshock. Ook Walter Faaij schreef over dit prachtige vakgebied in Antropoloog gezocht.
Graag delen we onze kennis en kunde in het antropologisch kijken naar organisatiecultuur. Interesse? Volg onze training Antropologisch Veranderen en de masterclass Building Tribes. Dit kan los van elkaar, maar samen vormen ze een stevige basis om anders en effectiever met organisatiecultuur en cultuurveranderingen om te gaan. Grote aanrader voor leiders en bestuurders, maar ook voor consultants, trainers en coaches.
Elk jaar hebben wij tijd voor één of twee cultuuronderzoeken in organisaties.Walter Faaij is de hoofdonderzoeker in deze projecten, met Jitske Kramer op de achtergrond om samen de cultuuranalyse te maken en de presentaties te geven.
Human Dimensions B.V. | The Green Surfer | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Disclaimer
Lijkt de training vol? Houd onze last minute page in de gaten.
Lijkt de training vol? Houd deze last minute page in de gaten. Het komt regelmatig voor dat er toch nog een plek vrijkomt bij een training. Dit vermelden wij dan hier. Je kan je wel alvast inschrijven voor een andere datum.
Mocht er toch nog een plekje vrijkomen op je voorkeursdatum, dan kun je gemakkelijk via deze Last Minute page je inschrijving laten verplaatsen.
Wij, en derde partijen maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je door gaat op de website dan ga je akkoord met de privacy verklaring.
Ok