Bosch Siemens Huishoudapparaten Nederland vroeg Jitske en Walter een masterclass te verzorgen. Voor hun leiders. Over leiderschap. Ik bel met Jochem Ybema (CFO) en Ronald Wassenaar CEO.

Hoe kwamen jullie erbij om een building tribes masterclass te organiseren met Jitske?

Jochem: “We waren in Rotterdam bij een sessie van het Eerste Huis waar Frederic Laloux sprak. Jitske zat in het voorprogramma. Met veel genot hebben we daar naar haar geluisterd en besloten haar uit te nodigen bij ons op kantoor. De manier waarop Jitske zo’n grote zaal mensen in beweging krijgt is fantastisch. En haar antropologische aanpak heeft veel raakvlakken met de zienswijze van authentic leadership, waar wij mee werken.”

Ronald: “Ja, het meenemen van kennis van over de hele wereld, bij tribes en culturen, kennis over het bouwen van relaties en waarin compassie een belangrijk thema is. En die kennis toepassen op organisaties in het westen. Wij waren wel benieuwd naar die zienswijze.“

Hoe hebben jullie de dag met Jitske en Walter ervaren?

Jochem: “Nou bijvoorbeeld zo’n hele simpele vraag tijdens de check-in van ‘Waarom wil je hier wel zijn en waarom wil je hier niet zijn?’, maakt al zoveel los tussen collega’s. Dat had ik niet zo verwacht. Daardoor was het mogelijk om gelijk de diepte in te gaan. We waren met zijn vieren. En een van mijn collega’s gaf aan dat hij liever niet bij de managementdag wilde zijn omdat zijn dochter iets heel belangrijks had die dag. Een ander vertelde hoe hij er nog spijt van had dat hij vorig jaar niet bij een belangrijke gebeurtenis van zijn dochter was geweest en dat hij daarom aanraadde om de managementdag te verlaten.”

“Toen heeft Jochem de deur op slot gedaan”, grapt Ronald.

“Nee”, gaat Jochem verder, “het was heel goed dat dit gezegd werd en het werd ook herkend door de andere collega’s. Het feit dat hij besloot om wel te blijven, kreeg hierdoor ook extra waarde”.

Ronald: “Wij vinden Authentic Leadership heel belangrijk. Dit is een pijler en belangrijk onderdeel van onze strategie bij BSH om een inclusieve cultuur te creëren waarin iedereen zich veilig voelt te ondernemen. De rol van managers is daarin heel essentieel. Een check-in is ook bij Authentic Leadership een onderdeel in de vergadering. Dat Jitske en Walter ook een check-in met ons deden, bewijst voor ons hoe logisch het is om mensen op hun menselijke kant aan te spreken. Dan verloopt zo’n vergadering ook beter.

Jochem: “Ook tijdens het lekgotla kampvuur vonden we herkenning. Er werd gevraagd je kwetsbaar op te stellen. Voor degene binnen ons team die gevraagd werd om dit te doen was dit heel lastig. Maar ze deed het. En dat heeft heel veel opgeleverd. Binnen Authentic Leadership is je kwetsbaar opstellen ook een doel.”

Ronald: “Door leiderschap aan te vliegen vanuit de antropologie hebben we echt een completer beeld gekregen van hoe leiderschap zou moeten zijn. Er wordt altijd ingewikkeld gedaan over leiderschap. Maar wat het in wezen is: hoe je met een groep mensen bepaalde doelen nastreeft. Zo is het compleet logisch dat antropologie daar slimme dingen over kan zeggen”.

Hoe bouwen jullie een Tribe?

“Onze firma is relatief jong.”, begint Jochem. “De firma BSH is in Nederland nog maar tien jaar oud. We zijn al tien jaar bezig een tribe of cultuur te creëren. We zijn wel door de basis fases heengegaan die er nodig zijn om nieuwe teams te vormen: Forming, storming, norming and performing. Na het formeren, komt vaak een roerige tijd met conflicten, dan wordt met afspraken en normen het team hechter, dat vervolgens opener en zelfstandiger wordt en steeds beter gaat samenwerken en presteren. Nu proberen we dat verder uit te bouwen en streven ernaar dat mensen nog meer - multidisciplinair – elkaar opzoeken en weten te vinden. Mensen moeten continu respectvol met elkaar gaan samenwerken. Hoe je daaraan bouwt…??”.

“Door elkaar aan te spreken op de waardes die je hebt.”, gaat Ronald verder. “Wij zijn ervan overtuigd dat succes afhangt van je medewerkers. Je mensen zijn je toegevoegde waarde, die kunnen het verschil maken. We maken de beweging van retail gedreven naar een consument gedreven organisatie. Dat betekent dat onze mensen nog meer de toegevoegde waarde van ons product zijn. Elk van onze medewerker heeft een verhaal. Tel deze verhalen bij elkaar op en je hebt het verhaal van BSH. We zorgen ervoor dat mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan. Dat er ruimte is om kwetsbaar te kunnen zijn.”

Jochem: “Er zit ook voldoende power in de organisatie om kwetsbaar te kunnen zijn. Dat je van mens tot mens een goeie en open relatie hebt en tegelijk zakelijk scherp blijft.”

Hoe gaan jullie om met interne competitie gezien het feit dat Bosch en Siemens samengevoegd zijn?

Ronald: “We hebben verschillende merken. Tot voor kort hadden we mensen die uitsluitend voor een van die merken werkten. Er is dan wel competitiegevoeligheid. Wij zeggen altijd ‘op je salarisstrook staat Bosch Siemens Huishoudapparaten en niet één van die merken. Maar een beetje interne competitie is ook goed natuurlijk”.

Jochem: ”Het is continu zoeken naar een balans. Waar werkt de competitie voor je en waar tegen je. Dat moet je voelen en constant voor open staan. Soms maken mensen afspraken alleen ten bate van een van de twee merken. Hoe goedbedoeld ook, dat moet je bespreekbaar maken, zonder dat het ten koste gaat van de ruimte en verantwoordelijkheid die we mensen willen geven”.

Wat vinden jullie belangrijk in leiderschap?

“Dat mensen ruimte krijgen om de goeie dingen te doen.”, zegt Jochem. “Daarin begeleiding geven en te coachen. Niet directief vertellen wat ze allemaal moeten doen. Juist om mensen ruimte te geven om uiteindelijk eigen verantwoordelijkheid te voelen en ervaren over hun werkgebied”

“Ja”, vult Ronald aan, “uiteindelijk leiden we de medewerkers, het bedrijf en de consument naar dat hogere doel: to improve quality of life”.

- Door Chulah Berkowitz


Gepost door: Chulah Berkowitz op 21/11/2018 23:23

Waar Jitske Spreekt

Jitske spreekt regelmatig op congressen. Wil je weten waar en wanneer? Meer informatie en inschrijven? Klik hier om de agenda te bekijken.

Over ons

HumanDimensions kijkt naar bedrijven en organisaties door het oog van een antropoloog. Hoe vormen mensen culturen en hoe vormen culturen mensen? We reizen de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengen deze kennis via ijzersterke lezingen, masterclasses en trainingen naar de wereld van organiseren en samenwerken. Deep Democracy. Inclusie. Diversiteit. Organisatiecultuur. Leiderschap.

Facebook Twiter Instagram

Facebook

EZINE

Elke zes weken een informatief, inspirerend, prikkelend ezine in je mailbox? Met artikelen, blogs, vlogs en ons laatste nieuws?

* is verplicht

© 2018 Human Dimensions B.V. Prijswijzigingen en eventuele typfouten onder voorbehoud Website door BlueBird Media. Privacy