Eric van Dijk is teamleider in het onderwijs, op een VMBO. Sinds september neemt hij deel aan de leergang Deep Democracy bij HumanDimensions. Ik vroeg hem naar zijn ervaringen totnutoe en er klonk direct een enthousiaste intro:

Eric: “Twee jaar geleden had niemand het over ‘de onderstroom’. Zo lijkt het. Maar deze dagen kan ik niks openslaan en het gaat er opeens over. De onderstroom zit in de groep. Sommigen worden er al gek van…”


Oh ja? 

“Nou ja,  voor velen is het beeld van de onderstroom nog zweverig. Totnogtoe is het bedrijfsmotto ‘Als je het niet zegt, dan is het er niet!’. Zo gaan we met elkaar om. 

En ook: ik ben teamleider van professionals. Slimme mensen die ervoor opgeleid zijn om met groepen om te gaan. Onuitgesproken verwacht ik eigenlijk dat iedereen zegt wat er gezegd moet worden tijdens een vergadering… Maar zo werkt het niet. Ik merk dat er dingen niet gezegd worden. Er is een mechanisme waardoor mensen hun mond houden.” 


Ben je om die reden met Deep Democracy begonnen?

“Tijdens mijn opleiding Master of Educational Management introduceerde de docent ons de uitgangspunten van Deep Democracy. Ik merkte dat het werkte; dat ik handvaten kreeg in de groep. De diepte in gebeurde niet, dat wilde ik wel. Het boek van Jitske heb ik drie keer helemaal gelezen. Ik vind Deep Democracy niet alleen een methode, maar ook een zienswijze: Hoe kijk je tegen groepen aan? De stap van erover lezen naar het doen, gaat niet vanzelf. Ik probeer het wel. In het heetst van de strijd lukt het me niet te bedenken wat nu de juiste handeling zou zijn, Deep Democratisch gezien. Het is nog geen tweede natuur. Dat wil ik bereiken met het volgen van deze leergang; het is een opleiding in vaardigheden. De methode of zienswijze dien je je  echt eigen te maken”.


En? Heb je al meer het gevoel dat het je eigen is? 

“In groepsprocessen word je zó snel meegezogen door de groep, door je eigen patronen. Een patroon bij mij bijvoorbeeld is dat ik op het moment dat ik een onderwerp inbreng in het team, het gesprek altijd richting mij gevoerd wordt en niet tussen de andere groepsleden. Er ontstaan wederzijde monologen. Een simpel zinnetje als ‘wie heeft er nog een heel ander idee?’ helpt dan om anderen het woord te bieden. Dan ben ik wel echt trots op mezelf als ik dat zinnetje hanteer op dat moment. Ik vind het ook lastig als ik duidelijk een eigen mening heb over het onderwerp. Ik ben inhoudelijk betrokken en dat vind ik lastig. Het wordt zo snel persoonlijk. Omdat ik een rol in het proces heb, ik heb een taak.”.


Level 1 en 2 heb je op zak. Wat heeft het je opgeleverd? 

“Het belangrijkste voor mij is dat ik merk dat ik me meer bewust ben van het proces in de groep. Het herkennen en erkennen van signalen als sabotage, edgen en rolfluiditeit in de groep. Ik heb meer zicht op wat er eigenlijk gebeurt.

Wat ik moeilijk vind is dat de methodiek van Deep Democracy in principe vreemd is voor de meesten. Wat me op dit moment tegenhoudt om niet dagelijks een ‘check-in’ met mijn team te doen is dat mensen denken: ‘Oh hij is weer op cursus geweest en hij wil het op ons uitproberen’.  Ik zou het graag willen oefenen in een ander team, waar je geen inhoudelijk belang hebt. 

Mijn directie is heel enthousiast over Deep Democracy. Ze willen dat ik voor de hele school iets er mee ga doen. Ze herkennen dat Deep Democracy helpt om alle betrokkenen om tafel te krijgen.”

 

Wat verwacht je van level 3?  

“Ik ben nieuwsgierig naar het échte conflict. Nu zijn de oefeningen nog redelijk onschuldig. Maar wat als je nou in een echt conflict terechtkomt. Als het erop aan komt? Hoe zorg je dan dat je neutraal blijft? Dat je de methode goed kunt gebruiken. 


En level 4? Ga je die doen? 

“Op dit moment ben ik dat van plan. Als ik iets doe, dan wil ik alles doen.” 


Heeft Deep Democracy een toegevoegde waarde in het onderwijs? 

Voor ons als docenten denk ik dat het goed is om DD in te zetten om te zorgen dat we leerlingen echt allemaal zíen. Bijvoorbeeld door een soort check-in voordat we met de dag of les beginnen. We groeten iedereen bij de deur. Als tool om conflicten beter op te lossen en om personen in de minderheid de vraag te kunnen stellen ‘Wat heb je nodig om mee te gaan met het besluit van de meerderheid?’.  Ik denk dat het voor leerlingen zelf goed is dat ze leren om goede besluiten te nemen. Ik denk dat Deep Democracy daaraan kan bijdragen Dat het waardevol voor ze zou zijn om deze methode te leren”. 




- Tekst Chulah Berkowitz


Gepost door: Chulah Berkowitz op 29/10/2018 16:29

Waar Jitske Spreekt

Jitske spreekt regelmatig op congressen. Wil je weten waar en wanneer? Meer informatie en inschrijven? Klik hier om de agenda te bekijken.

Over ons

HumanDimensions kijkt naar bedrijven en organisaties door het oog van een antropoloog. Hoe vormen mensen culturen en hoe vormen culturen mensen? We reizen de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengen deze kennis via ijzersterke lezingen, masterclasses en trainingen naar de wereld van organiseren en samenwerken. Deep Democracy. Inclusie. Diversiteit. Organisatiecultuur. Leiderschap.

Facebook Twiter Instagram

Facebook

EZINE

Elke zes weken een informatief, inspirerend, prikkelend ezine in je mailbox? Met artikelen, blogs, vlogs en ons laatste nieuws?

* is verplicht

© 2018 Human Dimensions B.V. Prijswijzigingen en eventuele typfouten onder voorbehoud Website door BlueBird Media. Privacy