Collegereeks Building Tribes: inzichten en herkenning

Agavni (fonetisch Arafnie, dus we noemen haar Raf) is ondernemer en eigenaar van creative agency Heartcore-Lab, dat zich focust op organisatie verandering over de as van communicatie & concept ontwikkeling en heeft sinds kort ook Specialty coffee bar Hummingbird opgezet, in de Spuistraat van Amsterdam. Ze volgde van september t/m december 2018 de College Reeks Building Tribes met Corporate Antropologie van Jitske Kramer. 

Communicatie, verandering en koffie, een vanzelfsprekende combi?

“Koffie is een cultuur op zich en communicatie bekent voor mij contact maken, in wat voor vorm dan ook. Inclusief mijn passie voor dienstverlening en mooie verhalen komt dit mooi samen. Hummingbird staat voor de hoogst haalbare kwaliteit en service op specialty coffee gebied. Wij cureren heel bewust de koffiebranders met wie we in zee gaan. Wij branden zelf niet. Dat is niet onze passie. We geven liever een platform aan mensen die al goede dingen doen of net starten, zoals onze local roastery en vertellen hun verhalen door. Binnen 3 maanden na opening worden we al benaderd door andere specialty coffee branders. Dat is echt uniek en onverwacht, maar superkicken. Komen ze door de test en is het van toegevoegde waarde voor onze klant, dan zetten we het op de schap. Want we willen mensen heel bewust verleiden om af en toe iets nieuws te proberen."

Hoe zie je terug op de reeks? 

“De collegereeks gaf me de bevestiging dat je als ondernemer of werkgever het beste een tribe bouwt en daar komt echt nog wel wat bij kijken. Wat dat betekent? Dat je je mensen uitzoekt op gedeelde passie, op vuur. Dat iemand niet gewoon werknemer is, maar ook mede-eigenaar kan zijn of worden: een aannamebeleid gebaseerd op power en love. In Hummingbird vraag ik mijn barista’s om méé te dansen. Niet om voor mij te dansen. De collegereeks heeft me in laten zien dat deze wijze van ondernemen echt iets is wat goed is voor de wereld.”

Hoe kwam je op het idee om de college reeks te gaan doen? ?

“Haha. Daar heeft de eerste kennismaking aan bijgedragen:). Dat was precies het moment dat mijn Lab op het NDSM in Amsterdam Noord als schmink en -verkleedplek dienst deed voor de Human Dimensions fotoshoot en jullie heel gewoontjes en super relaxed in je onderbroek stonden. Ik kan niet anders zeggen dat ik gelijk een connectie voelde. En ik ken Christien Oudshoorn van onze journey aan THNK School of Creative Leadership. Toen ging ik jullie ff checken natuurlijk en wist gelijk, dit ga ik doen dus!”

Welke uit de reeks heeft de meeste indruk op je gemaakt? 

“Dat is toch diegene waar de liminaliteit aan bod kwam. Ofwel het ondertussen. Toen ik begon aan de collegereeks heb ik de keuze gemaakt in mijn bedrijf om zonder vast personeel verder te gaan. Tijdens dat college over liminaliteit kwam het besef van ‘Hey, ik bevind me dus in overgangsfase en daar is ook nog een mooi woord voor’. Het is niet een proces waarbij je simpelweg van stap A naar B gaat, maar er zit een fase tussen. Deze fase van chaos mag er zijn. In mijn liminaliteit heb ik me afgevraagd: ‘Tja en hoe verander ik dan?’. Fucking scary want ik heb nee gezegd tegen een aantal opdrachten. Maar wat ik nu ga doen, komt echt uit mijn hart. To break the uncreative cycle voor corporaties & individuen. Laten ervaren hoe je je ideale toekomst kan visualiseren en ook dus echt kan manifesteren.“

Je zei dat de antropologische inzichten ook een feest van herkenning waren. Wat herkende je dan? 

“Met name het concept van power en love. Ik ben goed in het verbinden van mensen. Vaak door interventies te doen. Voor mijn opdrachtgever KPN heb ik de organisatiecultuur mogen creëren die ik ideaal vond. Niet een organisatie die alleen maar zendt, maar die mensen betrekt. Power en love. Hoe bouw je een cultuur? Door het ook gewoon ook te doen. Zeggen waar het op staat. Dat was zo verfrissend voor iedereen. Power en love zit ook in spreektaal schrijven. Schrijven waar het op staat op een persoonlijke manier en vanuit het hart. Dan is het alsof ik op je tegen je spreek..… Verbindend. Love….Power en love raakt ook mijn bedrijfsnaam Heartcore-Lab. Heartcore: Vanuit het hart met passie en heel veel actie! Die polariteit. En het Lab want het leven is een groot experiment.” 

Welk inzicht heb je voorgoed meegenomen? 

“Een groot inzicht ging over de externe en interne magiër. Het werd me steeds helderder: je kan niet zonder. Het zijn de mensen die willen instappen op een verander proces, die openstaan voor verandering. Als ik bij een bedrijf binnenkom ga ik meteen op zoek naar de interne magiërs. Je herkent ze aan de twinkeling in de ogen als je iets nieuws komt brengen. Ook luister ik naar de mensen die irritant bevonden worden, de Harry’s. Als je zoveel power hebt om te zeiken dan zit daar iets onder wat misschien al jaren onderdrukt is. Dan ga ik kijken en vragen stellen. Ze willen gewoon gehoord worden. Zo simpel is het. En de externe magiër: dat ben ikzelf in samenwerking met andere rondlopende magiërs. En het mooiste vind ik als je het verschil niet ziet of voelt in de dagelijkse realiteit, maar wel weet. Meer magie. Ja, daar ben ik van. Want hoe vaak kijk je buiten de eigen kaders van je organisatie? Dat is wel wat wij doen. En vreemde ogen dwingen nog altijd.”. 

Hoe ziet jouw toekomst eruit na de collegereeks? 

“Kijk, jullie zijn de wereld al aan het wakker schudden. En daarin heb ik mijn buddies gevonden. Door de reeks te volgen heb ik een extra bevestiging gekregen dat ik goede dingen heb gedaan. Het designen van interventies is gewoon het creëren van rituelen. Het heeft handvatten gegeven, nieuwe ideeën hoe ik mijn eigen tribes wil bouwen en hoe ik dat voor de organisaties met wie ik werk ook nog meer ga doen. 

Weetje, de wereld is toe aan nieuw geluid. Aan meer positieve energie. Aan nieuwe woorden en nieuwe vormen. Met humor en speelsheid. Jitske is een goed voorbeeld daarvan en doet dat waanzinnig goed! Voor elke fase heb je nieuw leiderschap nodig. En mijn toekomst na deze collegereeks is nog meer kunnen werken in netwerken en tribes. Ja, ook met jullie!

And I practice what I preach: waarom moet mijn specialty coffee bar één eigenaar hebben? Ik wil juist dat het team mee danst. Dat het eigenaarschap en ontwikkelen van rituelen meer fluïde is zodat we meer durven te spelen. En Heartcore-Lab is mijn happy space, een playground. Juist ook voor anderen. Making the impossible, possible."


Raf in 'Harry positie'. 

Door Chulah Berkowitz en Agavni










Gepost door: Chulah Berkowitz op 29/04/2019 12:03

Waar Jitske Spreekt

Jitske spreekt regelmatig op congressen. Wil je weten waar en wanneer? Meer informatie en inschrijven? Klik hier om de agenda te bekijken.

Over ons

HumanDimensions kijkt naar bedrijven en organisaties door het oog van een antropoloog. Hoe vormen mensen culturen en hoe vormen culturen mensen? We reizen de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengen deze kennis via ijzersterke lezingen, masterclasses en trainingen naar de wereld van organiseren en samenwerken. Deep Democracy. Inclusie. Diversiteit. Organisatiecultuur. Leiderschap.

Facebook Twiter Instagram

Facebook

EZINE

Elke zes weken een informatief, inspirerend, prikkelend ezine in je mailbox? Met artikelen, blogs, vlogs en ons laatste nieuws?

* is verplicht

© 2019 Human Dimensions B.V. Prijswijzigingen en eventuele typfouten onder voorbehoud Website door BlueBird Media. Privacy