DE CORPORATE TRIBE

Organisatiecultuur. Verandering. Rituelen. Antropologie.

Jitske Kramer

De corporate tribe - over organisatiecultuur

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken? Jitske wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en coffee corners). Met chiefs (leiders), elders (toezichthouders), jagers (sales), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Om het reilen en zeilen in een tribe werkelijk te begrijpen en sturing te kunnen geven aan de zogenaamd ongrijpbare organisatiecultuur, is het belangrijk te weten hoe mensen culturen vormen.

Een boeiende reis naar het wezen van cultuur. Over hoe mensen culturen vormen en hoe culturen mensen vormen. Exotisch ver weg en tegelijkertijd vol praktijkvoorbeelden en praktische tips voor de eigen organisatie. Met in een vogelvlucht voelbaar en to-the-point de basis van de antropologie over mens, cultuur en verandering. Door deze antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van de organisatie. Alsof je van zwart-wit naar kleuren televisie omschakelt.

Lezing of masterclass gebaseerd op het prijswinnende boek De Corporate Tribe. Managementboek van het jaar 2016.

Lezing of masterclass aanvragen

VERSCHILLENDE LEZINGEN BIJ DIT BOEK

Het boek De Corporate Tribe gaat over hoe je organisatieculturen kunt onderzoeken, duiden en veranderen. Te veel om in één lezing allemaal te vertellen. Dus we moeten kiezen. Tijdens de telefonische intake stemmen we de behoeften en mogelijkheden binnen de gegeven tijd af. Denk aan de volgende opties:

  • Organisatiecultuur. Wat is dat eigenlijk? Uit welke elementen bestaat een cultuur? Waar moet je naar kijken om een cultuur te leren begrijpen? Wat zie je als je kijkt als antropoloog? Hoe maak je een antropologische cultuurscan? Wanneer is een organisatiecultuur functioneel en wanneer disfunctioneel? Door met deze ogen te kijken, loop je nooit meer hetzelfde door jouw organisatie. Leiderschap krijgt een nieuwe dimensie.
  • Cultuurverandering plannen. Culturen veranderen voortdurend en altijd. Toch mislukken de meeste geplande cultuurtrajecten jammerlijk. Niet als je de kennis en kunde van de antropologie gebruikt. Niet elke transformatie en elke cultuurverandering vraagt dezelfde aanpak. Een lezing vol antropologische kennis om een cultuurverandering zo te regisseren dat nieuw gedrag zich als een lopend vuurtje door de organisatie verspreidt. Viral Change in actie.
  • Verandering en liminaal leiderschap. Iets nieuws geeft altijd chaos. Hoe gaan we daar mee om? Wat kunnen we hierover leren van volkeren over de hele wereld? Antropologen spreken van het ondertussen, de liminale fase. Ruimte maken voor nieuw, betekent ook plek geven aan dat wat was. En omgaan met de mix van onzekerheid, irritatie, hoop en blijdschap. Soms door slash-and-burn, soms door liefdevolle aandacht. Veranderen gaat met daadkracht en verbinding. Met power en love. Samen krachtig de toekomst in, vraagt om kampvuren, rituelen en de nodige magie. Ook in kantoorgebouwen. 
  • Kracht van rituelen. Cultuur ordent voor ons het dagelijks, gewone, leven. Verandering gaat over het anders doen, het buiten-gewone. Over hoe je magie kunt brengen in jouw organisatie. Over de kracht en noodzaak van rituelen tijdens ontwikkel- en veranderprocessen. En hoe je rituelen kunt maken die passen bij jouw organisatie, team, verandering.
  • Antropologisch kijken. In deze lezing leer je hoe je in korte tijd de cultuur van de groep waarmee je werkt kunt doorgronden met de onderzoeksmethode van de culturele antropologie. De cultuurpatronen écht leren zien. De ranking in de groep eerder begrijpen, de belangen beter inschatten, de successen en zorgen van de mensen zélf horen. Niet middels een vragenlijst, maar door te kijken en met mensen te praten. Een beetje zoals een under-cover-boss. Of een ‘management-by-walking-around’ stijl met meer diepgang. Een aanpak waardoor je als buitenstaander snel in de groep voegt en je de cultuur van binnenuit leert kennen. Als antropoloog zeg maar, als dorpsetnograaf…. Participatief observeren; een manier van kijken en interviewen om mensen beter te begrijpen in hun context. Belangrijk op het werk, en bijzonder interessant op vakantie.
  • Planning, control en de invloed op de loop der dingen. Targets stellen, dingen in tijd uitzetten, projectplanningen maken, actielijstjes… We zijn allemaal maar wat druk om op allerlei manieren invloed uit te oefenen op, en controle te hebben over, de loop der dingen. In deze lezing doen we even een stapje terug uit de ratrace van planning & control. Wij kijken met een antropologische bril naar het ongrijpbare begrip tijd en hoe mensen hier in verschillende culturen mee omgaan. Kun je tijd überhaupt meetbaar maken? Waar begint en eindigt onze toekomst? Een stip op de horizon zetten, hoe zinvol is dat eigenlijk? En kun je magische tijd maken, waarin alles samenvalt, we de tijd vergeten en verandering als vanzelf lijkt te gaan? Een lezing die je eigen aannames uitdaagt en je weer op scherp zet.

UITBREIDING TOT MASTERCLASS (3 UUR TOT EEN DAG)

Gedurende een masterclass is er meer tijd voor vragen en vertaling naar de praktijk van de eigen organisatie. De opzet is telkens korte stukjes theorie en uitleg, gevolgd door gelegenheid tot interactie en dialoog. Plenair of in subgroepen. Eventueel met een interactief game of een reflectie opdracht in subgroepen. Tijdens de intake bespreken we de inhoudelijke insteek en bepalen we de werkwijze.

NOG MEER VERDIEPING OP DIT THEMA

Je kunt niet kiezen en wilt eigenlijk alle lezingen wel? Dan verwijzen we je graag naar onze collegereeks Building Tribes.

Je wilt de diepte in en leren hoe je dat doet, antropologisch onderzoek. Dan verwijzen we je graag naar de intensieve en praktische Bootcamp Antropologisch kijken.

Waar Jitske Spreekt

Jitske spreekt regelmatig op congressen. Wil je weten waar en wanneer? Meer informatie en inschrijven? Klik hier om de agenda te bekijken.

Over ons

HumanDimensions kijkt naar bedrijven en organisaties door het oog van een antropoloog. Hoe vormen mensen culturen en hoe vormen culturen mensen? We reizen de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengen deze kennis via ijzersterke lezingen, masterclasses en trainingen naar de wereld van organiseren en samenwerken. Deep Democracy. Inclusie. Diversiteit. Organisatiecultuur. Leiderschap.

Facebook Twiter Instagram

Facebook

EZINE

Elke zes weken een informatief, inspirerend, prikkelend ezine in je mailbox? Met artikelen, blogs, vlogs en ons laatste nieuws?

* is verplicht

© 2018 Human Dimensions B.V. Prijswijzigingen en eventuele typfouten onder voorbehoud Website door BlueBird Media. Privacy