Building Tribes

Power. Love. Tribes van de toekomst. Antropologie.

Jitske Kramer

Bulding Tribes - Power. Love. Tribes voor de toekomst.

Wie op dit moment niet tot over z’n oren bezig is met agile, zelfsturing, participatieprocessen, gespreid leiderschap, zelforganisatie, zwermen, co-creatie, inclusie, keten overstijgende samenwerkingsverbanden… die loopt nu al hopeloos achter. Zo lijkt het. Het is alsof we onszelf, en ons leiderschap, volledig opnieuw moeten uitvinden. Jitske denkt dat dat maar ten dele waar is. We hebben namelijk als mensheid een eeuwenlange ervaring in samenwerken, samenleven, overleggen, besluiten en veranderen waaruit we kunnen putten. Antropologisch inzichten die kunnen helpen om sterke en gezonde organisaties te creëren en onderhouden. Tribes voor de toekomst. Laat je uitdagen hoe jouw tribale heimelijke genoegens over samenwerking en leiderschap passen in de moderne open organisaties van vandaag.

Een lezing vol prachtige verhalen en antropologische lessen over het samenspel van Power & Love en het belang van goede interactie en besluitvorming. Met een oproep om nooit meer te vergaderen, maar om kampvuren aan te steken. Gebaseerd op het boek Building Tribes.

Lezing of masterclass aanvragen

VERSCHILLENDE LEZINGEN BIJ DIT BOEK

Om gezonde communities te vormen, moet de interactie en besluitvorming goed geregeld zijn. Dat kan in vergaderingen, maar beter nog in kampvuur gesprekken. In Building Tribes staan, naast de theorie over hoe mensen tribes bouwen, ook nog eens negen verschillende vormen van kampvuurgesprekken beschreven. Te veel om in één lezing allemaal te vertellen. Dus we moeten kiezen. Tijdens de telefonische intake stemmen we de behoeften en mogelijkheden binnen de gegeven tijd af. Denk aan de volgende opties:

  • Tribes van en voor de toekomst. Over de noodzakelijke krachten van power en love. Over de impact van verschillende vormen van interactie en besluitvorming. Over autocratisch en directief leiderschap en gespreid en ondersteunend leiderschap. Over de archetypische tribale rollen die nodig zijn om een sterke organisatiecultuur te vormen en ook om deze te veranderen.
  • Nooit meer vergaderen. Als mensen iets veel en vaak doen is dat praten. Overleggen. Debatteren. Zwijgend tegen over elkaar zitten, giechelend, roddelen… mensen vormen tribes en culturen in interactie en besluitvorming. En hebben daar vele uiteenlopende manieren, gewoonten en rituelen op ontwikkeld. Jitske reist de wereld rond op zoek naar deze gespreksvormen. Om ze te beleven, te begrijpen en te vertalen naar de context van organisaties. In organisaties hebben we bedacht dat vergaderen het beste kan met spreadsheets, actielijstjes en grote vierkante tafels in het midden. Eindeloze vergaderingen waarin velen hun tijd uitzitten. Daarom start deze lezing met de oproep om nooit, maar dan ook nooit meer te vergaderen. Om vervolgens een bijzondere reis te maken langs vele vormen van overleg; de stilte meetings van de Quakers, de zang duels van de Inuit, de orakel ceremonies van de Grieken, de adviessessies van de maraboets in Gambia, de Lekgotla rechtszittingen in Botswana, het meedogenloze sorry zeggen tijdens de Hara Kiri in het oude Japan, en de screaming conversations uit post-apartheid Zuid-Afrika. Na deze lezing wil je echt nooit meer gewoon vergaderen.
  • Tribal Connections: netwerkpartners en ketensamenwerking. Geen enkele organisatie, geen enkele tribe, bestaat in een vacuüm. Altijd zijn er andere tribes om mee samen te werken, spullen aan te verkopen, rekening mee te houden, te beconcurreren. Soms gaat dit vredelievend en soms gaat dit er hard aan toe. We kunnen intensieve banden aangaan door innige handelsrelaties en onderling te trouwen. Of juist door muren te bouwen, bruiden te jatten en koppen te snellen. Een lezing waarin we de wereld afreizen om te leren hoe mensen dat doen, samenwerken met andere tribes. Antropologische lessen die je kunt toepassen in jouw eigen relatienetwerken, ketensamenwerkingen en co-creatie verbanden. Een sprankelende lezing vol verhalen over stammenoorlogen, vredespijpen, cultuurverschillen en hoe deze te overbruggen. Samenwerkingsverbanden die organisatie overstijgend zijn, moeten van toegevoegde waarde zijn voor alle betrokkenen. Het moet de verschillende organisatiedoelen versterken. En juist omdat dergelijke samenwerkingen van iedereen net wat extra inspanning vragen, is het creëren van een gezamenlijke totem en taal extra belangrijk. Want, kunnen we (bijna) net zo trots op de ketensamenwerking of het kenniscentrum zijn, als op de eigen thuistribe?
  • Magic Marketing en sales. Hoe creëer je de ultieme klantbeleving, een uitstekende customer journey en oprechte customer intimacy? Hoe regel jij jouw sales op korte en lange termijn? Zijn klanten als een prooi waarop je kunt jagen, of potentiële leden van je extended family? Vragen die mensen over de hele wereld al eeuwen stellen. In deze lezing reizen we de wereld rond om van allerlei culturen te leren hoe je klanten een unieke belevenis geeft, zodat ze royaal en/of loyaal zullen zijn. Van de Bakhtiari nomaden in Iran leren we wat de waarde van een product is. Van Indiase bruiloften de verschillende cirkels van relaties en in Dubai de betekenis van een contract. Verhalen van ver weg die je inspireren om met andere ogen te kijken naar je eigen, Nederlandse of internationale, klantrelaties. Wereldse wijsheid voor de slimme ondernemer.
  • Mergers & Acquisitions... net een huwelijk. Ze zijn gewoon zo… anders. Ook na maanden en soms jaren zijn er vaak nog steeds verschillende bloedgroepen. Fuseren, een hele kluif voor leiders en medewerkers. Als je weet wat je te wachten staat, is het makkelijker. Fusies zijn zo oud als de mensheid. We weten al lang hoe mensen, families, tribes en stammen samengaan en welke constructies en rituelen zorgen dat de relatie kansrijk is. We noemen dit huwelijken, waarbij hele verwantschapssystemen in elkaar schuiven. Als mensheid hebben we hier in de loop der tijd veel ervaring mee opgedaan. Prachtige antropologische lessen die mergers & acquisitions beter laten verlopen. In deze lezing leer je hoe verschillende groepen zich met elkaar kunnen verbinden. Hoe belangrijk de naamgeving is, de locatie, de onderlinge machtsverhoudingen en de kracht van de zogenaamde ‘liminale fase’ tussen de oude en de nieuwe situatie. Een lezing over organisaties, maar niet in het bekende managementjargon. We staan stil bij de vragen als wie gaat er bij wie inwonen? Hoe bepalen we de bruidsschat? Is het romantische liefde, een moetje, of een gearrangeerd huwelijk? En door wie dan? Is het een gelijkwaardig huwelijk, of is er sprake van een gekidnapte bruid? Kunnen we onze eigen identiteit nog overeind houden als we samengaan met een veel grotere partner? Wie wordt de nieuwe chief? Hoe zal het straks zijn om ‘met hen’ samen te werken? Zijn onze processen en procedures erg verschillend? Wat gebeurt er met onze totem, met wat wij belangrijk vinden?

UITBREIDING TOT MASTERCLASS BUILD YOUR TRIBE (3 UUR TOT EEN DAG)

Gedurende een masterclass is er meer tijd voor vragen en vertaling naar de praktijk van de eigen organisatie. In de Masterclass Build Your Tribe gaan we met de kampvuren uit het boek aan de slag. Met de afdeling, de gehele organisatie. Dat kan met tien maar ook honderden mensen tegelijk, dan komen we met een team van facilitators.

  • Moeten er een aantal vraagstukken besproken worden? Besluiten worden genomen? Dan kiezen we voor het Kgotla kampvuurgesprek.
  • Is er een fusie of overname? Dan verzorgen we een lezing over wat we kunnen leren van huwelijksrituelen en steken we aansluitend het zakelijk huwelijkskampvuur aan.
  • Willen jullie op een frisse manier kijken naar het salesproces en de verkoopgesprekken en technieken? Kies dan voor het Ta’arof kampvuurgesprek met lessen vanuit de oude zijderoute.
  • Moe van al dat gepraat en toe aan luisteren naar wat er nu echt speelt? Een stilte kampvuur.
  • ... en nog veel meer.

In tribes vinden vele meetings plaats rond kampvuren. Vuur heeft van oudsher een belangrijke functie in de cohesie en groei van tribes. Gedurende de dag heb je allerlei gesprekken die gaan over dagelijkse handelingen; doe jij nog even dit, heb jij zus gezien... Dit zijn transactionele gesprekken waarin we opdrachten en activiteiten uitwisselen, maar samen geen nieuwe ontdekkingen doen. In de avond, aan het vuur, is er tijd voor het delen van verhalen, twijfels, dromen en het stellen van vragen. Er wordt samen nagedacht, gelachen, gehuild en gezongen. Dit zijn gesprekken waarin er werkelijk contact is en er vernieuwing en verdieping in contacten ontstaat. Het zijn transformationele gesprekken. In organisaties, en families, is het belangrijk hier veel en voldoende van te hebben. Tijdens de Build Your Tribe masterclass steken we graag het vuur aan!

Belangrijk: we kunnen letterlijk kampvuren aansteken, eventueel zelfs inclusief kamperen en een volledige ervaring in de natuur. Maar kampvuren kunnen we natuurlijk ook figuurlijk aansteken; met goede gesprekken, binnen, in kringen, lopend en aan tafels. In een conferentieoord of een andere mooie ruimte.

In de intake bespreken we de thema’s en welk type kampvuurgesprek nodig is in de fase van ontwikkeling of verandering van jouw organisatie. En dan gaan we aan de slag. Mooie verhalen wisselen we af met goede gesprekken. We zetten een sfeer neer waarin iedereen zich uitgenodigd voelt zijn mening te zeggen en emoties te delen. Een goede interventie tijdens een veranderproces, een start van een nieuw traject, een afsluiting, een hernieuwde kennismaking. Build Your Tribe.

NOG MEER VERDIEPING OP DIT THEMA

Je wilt eigenlijk nog meer achtergrond over antropologisch kijken en cultuurvorming en cultuurverandering? Dan verwijzen we je graag naar onze collegereeks Building Tribes.

Je wilt de diepte in en leren hoe je dat doet, antropologisch onderzoek. Dan verwijzen we je graag naar de intensieve en praktische Bootcamp Antropologisch kijken. Je wilt de diepte in en leren hoe je dat doet, antropologisch onderzoek. Dan verwijzen we je graag naar de intensieve en praktische Bootcamp Antropologisch kijken.

Waar Jitske Spreekt

Jitske spreekt regelmatig op congressen. Wil je weten waar en wanneer? Meer informatie en inschrijven? Klik hier om de agenda te bekijken.

Over ons

HumanDimensions kijkt naar bedrijven en organisaties door het oog van een antropoloog. Hoe vormen mensen culturen en hoe vormen culturen mensen? We reizen de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengen deze kennis via ijzersterke lezingen, masterclasses en trainingen naar de wereld van organiseren en samenwerken. Deep Democracy. Inclusie. Diversiteit. Organisatiecultuur. Leiderschap.

Facebook Twiter Instagram

Facebook

EZINE

Elke zes weken een informatief, inspirerend, prikkelend ezine in je mailbox? Met artikelen, blogs, vlogs en ons laatste nieuws?

* is verplicht

© 2018 Human Dimensions B.V. Prijswijzigingen en eventuele typfouten onder voorbehoud Website door BlueBird Media. Privacy