Minka Jongkind is trainer Deep Democracy bij HumanDimensions. Recentelijk gaf ze een training aan en HAVO -2 klas..

Hieronder beschrijft ze haar ervaring.

Inspraak in het leerproces

Het Over Betuwe College Bemmel is dit jaar een pilot gestart met de HAVO-2 klas met als naam Leerling in Beeld. Nieuw daarbij is dat leerlingen inspraak hebben in het leerproces en niet worden afgerekend op cijfers. Dit betekent dat het belangrijk is dat ze zich uiten en hun mening geven. Dat vinden ze spannend. De klas wil hier graag in groeien en daarom ben ik gevraagd de leerlingen met behulp van Deep Democracy hierin te begeleiden.

Deep Democracy om te empoweren

De insteek is om de leerlingen vanuit Deep Democracy gesprekstechnieken aan te leren met als doel: leerlingen ervaren dat zij met hun mening, gevoelens en behoeften ertoe doen. Ze leren actief op zoek gaan naar andere meningen bij anderen en in zichzelf.

Hoe krijg je ze aan de praat...

We beginnen met een actieve check-in. We staan in een cirkel en de kids stappen naar voren, de cirkel in als ze antwoord geven op vragen als ‘Wie is de oudste thuis?’, en ‘Wie vindt het wel eens spannend om zijn mening te geven?’. De leerlingen stappen actief in en uit. Nu is het de beurt aan de leerlingen om een vraag te bedenken. Dan wordt het stil… Ik nodig ze uit in tweetallen een vraag te bedenken. Er komt één vraag… Het dilemma voor mij, ga ik leerlingen aanwijzen om hun mening te geven, of nodig ik ze alleen maar uit met de ruimte om ook niks te zeggen. Ik kies voor het laatste en doe de neutraliteitsdans met mezelf om ook compassie te hebben met niks zeggen.

Erbij willen horen in plaats van onderscheiden

Eén van de belangrijkste basisbehoeftes van mensen is om erbij te willen horen. Gaandeweg het leven ontstaat de behoefte om je ook te durven onderscheiden. Voor pubers lijkt deze behoefte nog niet aanwezig. Er is zo veel gaande in het eigen lijf dat de zekerheid van bij de groep horen de belangrijkste beweging is.

In de werkvormen van Deep Democracy betekent dit dat een gesprek op voeten, waarbij er telkens mensen achter je komen staan, werkt. Essentieel is een concreet onderwerp – het schoolkamp – waar al meningen over zijn gevormd en waar iedereen zich betrokken bij voelt.

Doelen behaald?

Het was wennen vandaag. Drie uur lang uitgedaagd worden om je uit te spreken, ronduit saaaaai af en toe. Tegelijkertijd werden de kids gaandeweg de middag actiever en losser in het uitspreken. Nadat ze uit hadden mogen spreken het saai te vinden ontstond er lucht werd de sfeer losser. Dat is precies de bedoeling van deep democracy: ‘dus je mag echt gewoon zeggen wat je vindt en voelt….?’. Dat Deep Democracy van toegevoegde waarde is voor het onderwijs bleek uit de reactie van een aanwezige docent. ‘Ik ervaar precies wat jij hebt ervaren als je een vraag stelt en ik heb nu manieren gezien waarop ze zich wel durven uiten’.

Mijn droom is een inclusieve school

Gelukkig is het niet klaar na één middag. Er komen nog twee bijeenkomsten. waarbij we de gespreksvormen inslijten. Zodat je mening te geven, op zoek gaan naar andere meningen, zorgen dat de afwijkende mening gedeeld wordt en er niemand alleen komt te staan, een gewoonte is geworden.

Mijn droom is een school waarin dit voor iedereen, van bestuur tot leerlingen en ouders vanzelfsprekend is. Een inclusieve school waarin men nieuwsgierig is, met elkaar onderzoekt en het gesprek aangaat en voortdurend bereid is om te leren en eigen perspectief te onderzoeken. Ik geloof dat Deep Democracy hierin bijdraagt.

Gouden pijlen

We hebben de middag afgesloten met gouden pijlen – in tweetallen complimenten geven aan elkaar. Wat ontwennig maar ook met aandacht worden de pijlen ‘gegooid’, zichtbaar zijn de twinkelende ogen. De gouden pijl die ik heb ontvangen is dat het ondanks saaaai de beste donderdagmiddag was die ze kenden – ze willen door!


Gepost door: Chulah Berkowitz op 09/04/2018 10:28

Waar Jitske Spreekt

Jitske spreekt regelmatig op congressen. Wil je weten waar en wanneer? Meer informatie en inschrijven? Klik hier om de agenda te bekijken.

Over ons

HumanDimensions kijkt naar bedrijven en organisaties door het oog van een antropoloog. Hoe vormen mensen culturen en hoe vormen culturen mensen? We reizen de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengen deze kennis via ijzersterke lezingen, masterclasses en trainingen naar de wereld van organiseren en samenwerken. Deep Democracy. Inclusie. Diversiteit. Organisatiecultuur. Leiderschap.

Facebook Twiter Instagram

Facebook

EZINE

Elke zes weken een informatief, inspirerend, prikkelend ezine in je mailbox? Met artikelen, blogs, vlogs en ons laatste nieuws?

* is verplicht

© 2018 Human Dimensions B.V. Prijswijzigingen en eventuele typfouten onder voorbehoud Website door BlueBird Media. Privacy